Odpovede na časté otázky
Ako mám vyplniť formulár na úvodnej strane?
- Pozrite sa na nápovedu na stránke Ako odoslať platbu krok za krokom.
Kto prevádzkuje systém Europlatba.cz?
- Systém prevádzkuje spoločnosť EasyChange s.r.o., ktorá v sektore finančných služieb úspešne pôsobí od r. 2010. Podlieha dozoru Českej národnej banky – informácie o registrácií nájdete na jej stránkach TU.
Kto môže službu využívať? Je služba jedine pre občanov a pre firmy z Českej republiky?
- Službu môžu využívať nielen firmy, ale aj súkromné osoby či spolky. Takáto osoba či spoločnosť by ale nemala byť na sankčnom zozname EU a na sankčnom zozname z prílohy nariadenia vlády č. 210/2008 Zb. v aktuálnom znení. Vo väčšine prípadov transakcií však osobný doklad nie je potrebný.
- Našaslužba nie je limitovaná ani štátom, či štátnou príslušnosťou.Službu môžete využívať aj zo zahraničia, či ste zo Slovenska, alebo Francúzska a platbu je možné odoslať do celého sveta, opätovne svýnimkou zakázaných štátov.
Nemusím s vami uzatvárať rámcovú zmluvu, aby som mohol odoslať platbu/zmeniť peniaze?
- Nie, pre využitie portálu Europlatba.cz s nami nemusíte uzatvárať žiadnu zmluvu a ani nie je nutná žiadna registrácia. Pokiaľ Vás zaujíma možnosť Rámcovej zmluvy a získanie lepšieho zmenného kurzu a ďalších výhod, čo je podmienené pravidelnými transakciami určitých objemov, pozrite sa na náš hlavný web www.easychange.cz.
Ako je možné, že ponúkate lepšie kurzy ako banky?
- Je to kvôli veľkému množstvu transakcií. Devízy od niekoho nakúpime a inému ich predáme. Našou maržou je rozdiel medzi nákupom a predajom (tzv. spread). Vďaka efektívnemu nakladaniu so spreadom a vlastnému navrhnutému softwaru je tento spread niekoľkokrát menší ako v bankách.
Je prevod nejak obmedzený napríklad minimálnou čiastkou? Je nejaký limit pre objem peňazí?
- Výška čiastky nie je obmedzená zhora ani zdola.
Je služba skutočne bez poplatku?
- Áno, naša služba je bez poplatkov. Za našu službu, za konverziu meny a ani za zaslanie platby do zahraničia v rámci EHP (Európsky hospodársky priestor) si nič neúčtujeme. Vás to môže stáť maximálne bankový poplatok za odoslanie platby podľa tarify Vašej banky. Pri prevode v rámci rovnakej banky Vás teda táto platba nemusí stáť ani o korunu naviac.
- V prípade zaslania platby mimo štátov EHP sa už bankovným poplatkom nevyhneme a tento poplatok prenášame na klienta. Daný poplatok vidíte priamo pri vyplňovaní formulára. Viac v nasledujícom bode:
Čo znamená poplatok SHA a OUR?
- Ide o bežné bankové označenie tzv. "režimu platby":
- SHA (shared) - príjemca a odosielateľ sa delia o bankové poplatky (odosielateľ hradí svojej banke odchádzajucu platbu a príjemnca hradí poplatok za pripísanie platby na svoj účet).
- OUR - znamená, že všetky bankové poplatky, t.j. aj na strane príjemcu a po trase platby hradí odosielateľ platby. Tento poplatok je možný jedine pre zasielanie eur mimo zeme EHP. Túto možnosť voľte, pokiaľ chcete mať istotu, aby príjemca platby obdržal celú odosielanú čiastku a že príjemcova banka ani korešpondečné banky si nestrhnú žiadne poplatky.
- Pri zasielaní eur v rámci štátov EHP príde príjemcovi vždy presná čiastka, pretože takto fungujú SAPA platby v rámci štátov EHP. Režim platby volíte jedine vtedy, pokiaľ zasielate platbu mimo štátov EHP.
Formulár hlási chybu "IBAN obsahuje neplatný vstup" , ale číslo IBANu som skopíroval z podkladov od príjemcu platby.
- Overte si správnosť IBANu na webe www.ibancalculator.com, čo je web, ktorý overuje správnosť IBANov. Najčastejšou chybou býva, že užívateľ do pola neskopíruje všetky znaky IBANu. Pokiaľ vám príjemca zdelil neúplný IBAN, dožiadajte si ho.
Dostanem doklad o zrealizovaní platby?
- Áno, pri zrealizovaní každej zmeny Vám príde na e-mail doklad o zrealizovaní transakcie použiteľný do Vášho účtovníctva.
- Po konečnom zrealizovaní transakcie Vám ešte príde doklad o zrealizovaní obchodu. Pokiaľ posielate preniaze do zahraničia, napr. dodávateľovi, je tento druhý doklad vhodný pre Vášho príjemcu platby pre jednoduché spárovanie platby. V tomto doklade uvidí, z akého účtu mu prišla platba, že mu bola zaslaná od Vás a naša spoločnosť je iba prostredníkom platby.
Doklad ani automatický email mi nepřišel. Čo teraz?
- Automatický e-mail Vám príde behom niekoľkých minút. Pokiaľ sa tak nestalo a e-mail nenájdete ani v spame, pravdepodobne ste zadali chybne svoju kontaktnú e-mailovú adresu. Napíšte nám nainfo@easychange.cz,zdelte podrobnosti o platbe (Vaše meno, čiastka, príjemca). My v pracovných dňoch 9-17 hod. príkaz v systéme dohľadáme a doklad vám na Vašu e-mailovú adresu zašleme.Rozhodne prosím nezadávejte príkaz vo webovom formulári znovu.
Ako dlho trvá vyporiadanie? Za ako dlho príjemca obdrží platbu?
- Do zahraničia posielame eurá priamo z našich účtov v zahraničí a sme tak schopný príjemcovi platby odoslať peniaze aj v čase, keď už z niektorých tuzemských bánk eurá nemožno odoslať skôr ako na ďalší pracovný deň. V takýchto prípadoch sme rýchlejší.
Príjemca tvrdí, že platbu neobdržal. Čo teraz?
- Najskôr vyčkajte. Pri platbách mimo štátov EHP a u dolárových platieb je bežné, že platba je smerovaná cez korešpondečné banky a jej doručenie trvá dlhšie.
- Častejšia situácia je, že príjemca platbu obdržal a iba má problém ju spárovať s vašou objednávkou/faktúrou. Toto je bežné u príjemcov v Taliansku, Francúzsku a poslednou dobou taktiež v Nemecku, nemusí Vás to znepokojovať. V takomto prípade odošlete príjemcovi platby doklad o prevedenom obchode, ktorý ste obdržali na e-mail. Tento doklad je pripojený ako príloha pri e-mailovej správe "Vaša transakcia č. *** bola odoslaná z nášho účtu". V tomto doklade príjemca platby uvidí z akého nášho účtu mu platba prišla a že mu bola zaslaná od Vás a naša spoločnosť je jedine prostredníkom platby.
- Pokiaľ ste problém týmto nevyriešili, kontaktujte nás na e-mail info@easychange.cz, zdelte číslo transakcie, deň podania a prípadne ďalšie podrobnosti. Rozhodne prosím iba netelefonujte, obchodné informácie po telefóne neprijímame ani neodovzdávame, teda bez písomného e-mailového podkladu nebudeme na hľadaní transakcie pracovať.
- Pre ďalšie jednanie s príjemcom Vám môžeme dodať aj sken odchádzajúcej platby z banky, ktorý zašlete príjemcovi. Upozorňujeme, že pokiaľ by ste si chceli vyžiadať správu/šetrenie z našej odosielacej banky, je to možné, ale býva to spoplatnené bankou a nemôžeme Vám garantovať lehotu pre zaistenie. Tá závisí aj na komunikácií odosielacej banky s bankou príjemcu. V takomto prípade zadáme na základe Vášho rozhodnutia odosielacej banke požiadavku na šetrenie, ale vyžiadame si od Vás vopred vratnú/zúčtovateľnú zálohu, protože náklady šetrenia si banka strhne z nášho účtu. Veríme, že je to pre Vás takto akceptovateľné.
- Poslednou možnosťou je, že ste spravili chybu v účte príjemcu (IBAN, BIC/SWIFT) alebo v mene, pod ktorým je účet príjemcu v jeho banke vedený. Potom je obvyklé, že sa takáto platba vráti späť na náš účet. V takom prípade, pokiaľ je jasné, kto platbu zadával, Vás kontaktujeme a skúsime problém vyriešiť spoločne. Niekedy sa platba vráti tak, že bližšia identifikácia bez Vašej pomoci nie je možná. Pokiaľ budete mať informáciu, že platba nedorazila, kontaktujte nás na e-mail a skúsime opäť platbu identifikovať a nájsť riešenie. Pokiaľ nás budete kontaktovať, vždy prosím uveďte minimálne číslo konfirmácie, čiastku a deň, kedy ste transakciu zadali.
Je možné zaplatiť kartou alebo v hotovosti?
- Nie je. Tieto možnosti neplánujeme ani do budúcna. Pokiaľ to napriek tomu spravíte, Vašu transakciu stornujeme a Vami uhradené peniaze budete mať u nás do piatich pracovných dní pripravené v sídle spoločnosti k osobnému prevzatiu na základe predloženia dokladu konfirmácie a Vašich dvoch platných osobných dokladov (napr. OP a VP). Súčasne Vám bude naúčtovaný administratívny poplatok podľa Sadzobníku, ktorý odpočítame z vrátenej čiastky.
Ktoré osobné údaje odo mňa budete chcieť?
- Stačí jedine Vaše meno a priezvisko, či obchodné meno firmy (tento údaj sa potom prenáša do vytvoreného dokladu o transakcií). Neakceptujeme neúplné mená, skratky, prezívky a pod. Ďalej vyplníte už iba svoj e-mail, na ktorý Vám prídu doklady o transakcií a telefón pre prípadné rýchle riešenie problémov. Viac osobných údajov je vyžadovaných iba pri čiastkach nad 1 000 EUR. Viac v nasledujúcom bode:
Čo to znamená, že chcete vyplniť tzn. Prehlásenie?
- Pri čiastkach nad 1000 EUR je zo zákonných dôvodov nutná tzn. "identifikácia klienta" (zák. 253/2008 Zb.). Jedná sa o vyplnenie krátkeho Prehlásenia a jeho zaslanie na náš e-mail spolu s kópiou oboch strán osobného dokladu (buď občianskeho preukazu, alebo cestovného pasu + doklad o bydlisku). Je potrebné, aby údaje na doklade boli čitateľné a aktuálne. Tieto údaje k ničomu ďalšiemu nevyužívame, slúžia jedine ako zákonný podklad k nadlimitným obchodom a pre prípadné námatkové kontroly ČNB a FAÚ MF ČR podľa zák. 253/2008 Zb.
- Celé sa to dá vybaviť cez e-mail, zaberie to niekoľko minút a toto Prehlásenie má platnosť 12 mesiacov, pokiaľ je v tej dobe platný aj Váš doložený osobný doklad, Vaše priezvisko alebo Vaša adresa trvalého pobytu.
- Prehlásenie sa Vám samé ponúkne pri zadaní čiastok prevyšujúcích ekvivalent 1 000 EUR.
Váš web sa mi zle zobrazuje na smartphone/tablete.
- U starších operačných systémov (napr. Android 4.4) to je možné, zvlášť pokiaľ používáte východzí internetový prehliadač, ktorý bol v zariadení od výrobcu. Aktualizujte internetový prehliadač, alebo skúste prehliadač Google Chrome. Podľa doterajších skúseností klientov umožňuje Google Chrome bezchybné zobrazenie aj na starších zariadeniach. Pre prístup na web použijte prípadne klasický počítač.
Odoslal som prostriedky na zberný účet, ale zabudol som vložiť variabilný symbol / prostriedky som odoslal na iný zberný účet, ako ktorý bol uvedený v konfirmácií. Je to komplikácia?
- Áno, jedná sa o komplikáciu, ktorá predlžuje vysporiadanie celej transakcie a negarantujeme vysporiadenie v obvyklej štandardnej lehote. Ako v prípade chybajúceho variabilného symbolu, tak v prípade zlého zberného účtu musíme platby dohľadávať manuálne a Vás kontaktovať kvôli overeniu platby. Prípadné dohľadávanie platieb realizujeme až po vysporiadaní všetkých obchodov v daný deň. Pre čo nejrýchlejšie vysporiadanie z našej strany je teda nutné dodržať platobné pokyny z konfirmácie.
Čo keď si napriek tomu neviem rady…?
- Naša zákaznícka linka (tel. č. +420 246 083 752-753, info@easychange.cz) vybaví Vaše dotazy kedykoľvek počas našej prevádzkovej doby.